引き継がれるもの - Everlasting things

(English available below)

機械式カメラに対する思い入れの話です。基本的には写真を嗜む多くの方々と同じように「カメラは写真を撮るためのツールでしかない」というスタンスですが、機械式カメラに限っては思いは異なり、どうしても感情面での物との繋がりを感じてしまいます。それは写真を撮っている今の私が存在するにあたり、深く関わってきた機械式カメラがあったからです。

「なぜ今、日本で写真を撮っているのか」一見シンプルに回答できそうな問い。でも私の場合はまだ生まれてもいない1950年代に遡る必要があるため、どうしても話が長くなってしまいます。第二次世界大戦終戦後、多くの日本人が移住の形で海を渡り、いわゆる「日系家庭」というものを各国で築き上げました。その一例がアルゼンチンに移り渡った私の祖父母でした。異国の土地で家庭を築き、家族の成長を記録するために祖父が使用していたのがドイツ製の機械式カメラ Super Ikonta 531でした。今でこそ中古で5万円するかしないかの価格で手に入りますが、祖父が購入した当時では写真を撮ることについてそこそこ真剣に考えていないと手が出せない高価なものであったに違いありません。このカメラとかつての持ち主によって作られたストーリーが、「なぜ今、日本で写真を撮っているのか」に対する答えを探すにのに重要です。
アルゼンチンから日本へ渡り、現在このカメラは私の手元にあり現役で使用されています。昨年の御苗場2018から参加したMプロジェクトで私を関東ファイナリストに導いてくれたのもこのカメラです。応募作品は「Origins」と題し私の原点について振り返る内容のポートフォリオであり、前記の移住物語に触れるところから制作を始めました。戦後から70年強たった現在でも世代を超えた作品づくりを引き継ぐことを可能とさせるのも、永久の命を持つ機械式カメラならではの魅力なのではないでしょうか。

祖父がかつて使用していたSuper Ikonta 531

祖父がかつて使用していたSuper Ikonta 531

次に登場するのがニコンのF2というカメラ。私が東京に住み始めてから数年経った頃、GRでストリートスナップを大量生産する中でふとレンズ交換式のフィルムカメラでじっくり写真を撮りたい衝動に駆られ、西新宿の某有名な中古カメラ屋で購入したのがアイレベルタイプのF2とNikkor-S Auto 50mm f/1.4レンズの組み合わせでした。何故この組み合わせにしたかの細かい理由は憶えていませんが、手に取った時のずしっと、そしてひんやりとした感触は今でもクリアに思い出せます。その後も同じくニコンのF4Sを買い足したり、以前から持っていたオリンパスのXAなどを並べるといくつかの35mmフィルムカメラを使ってきたことになりますが、結局最も出番が多いのが今でもF2であり、思い入れの強い銀塩作品もF2とオールドニッコールレンズの組み合わせから生まれきました。
尚、前記のとおりこのカメラは誰からも引き継いでいませんが、後々聞くと父が若い頃に使っていたのが同じニコンのF2であったと発覚。何故残してくれなかったのかと一瞬思ったものの、このカメラに何か縁を感じるエピソードでした。

Nikon F2、ニックネームは「にこ太郎」

Nikon F2、ニックネームは「にこ太郎」

そして最後に書くのは未来についての話。機械式カメラが持つ独自のストーリー性は単純にただ古いからでなく、世代を超えて写真に対する想いを未来へと引き継ぐことができることから深まると考えます。祖父が何よりも大切であったであろう家族との思い出を記録するために写真という手段を選び、父もまた写真を嗜みその楽しさを私に伝え、今日私は導かれたように日本でシャッターボタンを押す日々を送っています。
このノートを書いている今、私は第一子の誕生を控えています。渡すのはだいぶ先になりますが、私から娘への最初のプレゼントとして選んだのは機械式カメラのLeica IIIf。写真に興味を持つかどうかは本人の意思に任せ、親としては選択肢を与えてあげることにします。厚かましくならないよう期待を抑えながら、このカメラが未来へと引き継がれ続けることを切に願います。

未来に繋がるか、Leica IIIfとLeitz Elmar 5cm f/3.5

未来に繋がるか、Leica IIIfとLeitz Elmar 5cm f/3.5


A note about mechanical cameras. Same as many photographers say, cameras for me are no more than tools to shoot photographs. However, this is not such easy when it comes about mechanical ones. It is more sentimental. Not for all of them, but for a few that have influenced in what I am today as photographer.

Why I do photography today in Japan? Easy to answer at a glance, but it takes my time to put my thoughts into words. In order to answer this basic question, I need to go back though time, even before I was born, to the 1950’s. After the end of WWII, a wave of Japanese immigrants crossed overseas, starting a complete new life and in most cases giving birth to new families in unknown lands. My grandparents were one of them, who left Japan to continue their life in Argentina. What my grandfather chose to record and keep familiar memories of his days in foreign lands, was a German mechanical camera, known as the Super Ikonta 531. Today is easy to get the same camera for no more than 50,000 JP Yens, but what about at the time my grandfather bought it? The Super Ikonta 531 was a camera for those who were seriously thinking about photography. For those who photography had an important place in their life. Why I do photography today in Japan? the answer is hidden in the story behind this camera and its original owner.
The same Super Ikonta 531 once used by my grand father travelled from Argentina to Japan, and today is owned by me. It is still active. One of my series was shot with it and the concept was based on finding the inception of what I’m doing today, my [Origins]. More than 70 years have passed since the end of WWII, and the same camera keeps being part of new story telling.

The Super Ikonta 531 once used by my grandfather

The Super Ikonta 531 once used by my grandfather

Next to be mentioned is the Nikon F2. Having passed a few years since I started living in Tokyo, I found my self mass-producing candid snaps with my GR. This was lot of fun to me and it still does, but I also wanted to breath the shooting process a little bit more, calm and feeling the light exposure. What I selected and bought, without remember much in detail the specific reasons, was a second hand Nikon F2 (Eye-level type) together with a Nikkor-S Auto 50mm f/1.4 lens. As mentioned, is hard to remember now why I did select the F2, however, I can still clearly call to mind the feeling and weight of having this camera for the first time in my hands. I already have had other film cameras like the Olympus XA between others, and also got new ones since then including same Nikon’s F4S, but at the end, my most memorable film works have been created with the F2 and classic Nikkor lenses.
Given that I bought the Nikon F2 as second hand, there is no such moving familiar story behind as with the Super Ikonta 531. However, I recently learned that my father was also a F2 user during his young ages. I asked myself why did he not left that one for me…but well, this is somehow another anecdote to tell.

Nikon F2, aka “Nikotaro”

Nikon F2, aka “Nikotaro”

Finally, closing this note writing about the future. Mechanical cameras are full of stories not just because they are antique, but because of they carry tales and memories through decades and generations. My grandfather chose photography as method to record his most precious time, the days with his family in Argentina. My father, also fond of photography, transferred his passion to me. And I today pursue the art of photography in Tokyo Japan. What is coming next?
Now that I'm writing this note, I am waiting for the birth of my first child. Of course it will take some years till I can finally hand it over, but my daughter already has her first gift from me. A mechanical camera. A Leica IIIf. Although whether or not she gets interested in photography depends on herself, I’m happy to prepare her the choice to do so as I was granted. Keeping expectations controlled (as much I can), I hope that this camera will continue to be taken over to the future, generation after generation.

For the future, Leica IIIf with Leitz Elmar 5cm f3.5

For the future, Leica IIIf with Leitz Elmar 5cm f3.5

Tomas H. Hara