Private Works

プライベート写真
需要と供給を満たす商業目的の撮影がメインの場合
プライベートとそうでない写真の区別がまだつきやすいですが、
アートとして自己の表現を最大の目標としている場合は
オンとオフを切り分ける説明がしにくいものです
そう思う人は私以外にも少なくはないのではないでしょうか

私はなるべく既存のジャンルに収まることを避けたいと考えていますが。
オンの状態を示すのであればストリートフォトグラフィーが主なフィールドであり、
作品として発表する写真の大半がストリートスナップから発展しています

撮影をしているその時は特に意識をしているわけではないですが
いかに短時間で広範囲のストリートを歩き、
より多くの決定的瞬間を写真として収められるか
効率性と生産性の高い撮影プロセスをこなすのがオンの時の私です
そのため実は撮影に理論的なことを考えることはほとんどなく、
作品をつくる上ではもちろんカメラは重要なツールですが
撮影中はその存在をあまり意識していないです

一方、オフの状態ともいえるプライベートの時間では
写真そのものや撮影する行為、カメラとの向き合い方は逆転していて、
私はこの時間をもとても大切にしています
プライベート写真は深呼吸に近い部分が多いです
自分を置いている環境の空気を深く吸い
自分を囲む物の存在を感じ取り
自分の一部としてゆっくりと時間をかけて取り込む
呼吸が乱れていると良い時間も過ごせず、良い写真も撮れないです

心身ともに余裕ができると
新しい物に興味を持ち、新しい表現がまたそこから生まれます
いつ何に惹かれるかわからないので
私は例えば、夜枕元にカメラを持っていくこともあります

オンとオフ、プライベートな時間とそうでない時間での撮影、
いずれにしても写真を撮る行為の理由は同じで
写真そのものを、そして自分自身を存在させることです
写真は撮り手があって存在し、
同じように撮り手も写真があって存在を確認できる
写真に限らず絵画・演技・音楽など
どの表現方法にもあてはまると私は思います

自分でない何かによって自己の存在を実感できるこの感覚を
これまでにないほどに感じさせてくれたのは娘の誕生でした
将来娘が写真という表現方法と
どのような距離を持つかは分かりませんが、
全ての時間がかけがえのない財産だということを、
私が撮った写真を通じて
いつか娘にも感じてもらえたらこの
上ない幸せです


In commercial photographs, where supply and demand are relatively well defined and satisfied, it is not so difficult to distinguish between private and non-private. But if your goal is to express photography as art, it becomes much more difficult to differentiate what is ON and what is OFF. I wonder if there are many people who agree with me.

I try to avoid typecasting, but when I act ON, my form of expression is mainly through street photography. Thus, much of my photos presented as works have evolved from snapshots taken on the streets.
Although I don't do it so consciously, while I shoot my camera, I wonder how fast can I walk to cover more streets. Or how can I capture unique moments in an image.

When I am ON, I take on the process of having to shoot efficiently and productively. Therefore, I rarely think about theory about how to use the camera. I just act.
Of course, the camera is a primary tool for my works, but I am not very aware of its existence during the shooting time.

Meanwhile, in my private moments when I am OFF, the role of the camera is reversed and gains value. It becomes essential.

I feel like there is a very close link between private photography and deep breathing. When you take a deep breath, you perceive the true flow of things around you. It is necessary to breathe slowly in order to feel yourself, because if the breathing is altered the flow is interrupted and you will not be able to take good pictures.

When you are emotionally, physically and mentally connected, you are interested in the unknown because from there unforeseen expressions arise, as usually happens, for example, when I sleep at night in bed with my camera next to me, ready to photograph.

OFF and ON, private and non-private times. In any case, the reason for capturing an image is the same. The existence of the photo itself and of myself. Photography exists with the photographer. In the same way, the photographer can confirm his own existence through what he has photographed.
Sure, this is not limited to photography. It could be through painting, performances, music, since this concept can be applied to all artistic expressions.

I was able to confirm this certainty of being able to feel your own existence through something that is outside of you. It was the birth of my daughter that made me feel this like never before.
In the future, my daughter will know a method of expression called photography, where distances disappear and where time becomes an irreplaceable property.
Through the photos I took, one day my daughter will know how happy I am today.

Tomas H. HaraComment